Meer informatie over de planning van de bouw kunt u vinden bij bouwfases Nobelkwartier.
De planning is dat er begin 2025 gestart kan worden met de bouw.
Er komen maximaal 108 woningen in het gebied.
Het doel is om maximaal 108 woningen, waarvan circa 70% in de betaalbare huur (sociaal en middenhuur) en circa 30% koopwoningen, te realiseren.
Het is nu helaas nog niet mogelijk om je in te schrijven voor een woning. De huurwoningen worden verhuurd en beheerd door Woongroen (voorheen SSW). Zodra er meer bekend is over hoe en waar je je kunt inschrijven zullen wij je daarover op deze projectpagina informeren.
De appartementen betreffen voornamelijk 2 kamer en 3 kamer appartementen en sporadisch 4 kamer appartementen.
De woontoren met koopappartementen zal uit 10 verdiepingen bestaan. Hoe de toren eruit komt te zien is nu nog niet bekend. De Henri Dunantflat, Buitenzorgflat en de flat Alfred Nobellaan 523-603 zijn 12 bouwlagen hoog.
Nee, in het Nobelkwartier komen geen speciaal aangepaste woningen voor senioren.
Ja, dit is geregeld in de nationale regelgeving: het Bouwbesluit. Een bouwwerk moet voor alle soorten gebruikers, dus inclusief de rolstoelgebruikers, voldoende bereikbare en toegankelijke ruimten hebben.
De minimale oppervlaktes voor sociale en middenhuur heeft de gemeenteraad vastgelegd in de doelgroepenverordening. Dat is op dit moment 60 vierkante meter gebruiksoppervlakte voor sociale huur en 75 vierkante meter voor middenhuur. De oppervlaktes voor de koopappartementen zijn nog niet bekend.
Verkeersdruk van buiten De Bilt naar het HF Witte centrum en de sporthal wordt uit de buurt gehaald via de aansluiting op de rotonde aan de Biltse Rading. Er komt wel meer eigen bewonersverkeer. Het door de hele buurt moeten rijden van vertrekkend woonverkeer kan nu via de nieuwe Martin Luther Kingweg naar de Biltse Rading.
Er is aangegeven dat er voldoende nieuwe parkeerplaatsen bijkomen voor het nieuwe bouwprogramma, zodat er geen extra parkeerbelasting komt in de omgeving. De eventuele problemen buiten het gebied vallen buiten deze ontwikkeling.
Bij de beide hoofdentrees van het H.F. Wittecentrum/de sporthal komen fietsparkeerplekken, in totaal 200 stuks. Dat is momenteel circa 100 stuks. Daarnaast is het H.F. Wittecentrum straks beter bereikbaar met de fiets.
Daar is bij het plein en bij alle woongebouwen voldoende ruimte voor. Daarnaast krijgen alle appartementen op de begane grond een fietsenberging.
Er wordt een parkeergarage onder de flat aangelegd. Deze is bestemd voor de nieuwe bewoners.
Langs de Biltse Rading maken we parkeerplaatsen voor bezoekers van het H.F. Witte Centrum en de nieuw te bouwen sportzaal. Het klopt dat, om deze parkeerplaatsen te bereiken, auto’s het fietspad moeten oversteken. Deze kruisingen zijn verkeersveilig door de fietsers voorrang te geven en de fietsoversteken met rood asfalt en markering te voorzien. De fietsoversteken wordt verhoogd aangelegd ten opzichte van het parkeerterrein. Tenslotte zorgen we voor voldoende zicht.
De parkeerplaatsen ten behoeve van H.F. Witte en de sportzaal komen langs de Biltse Rading. De parkeerplaatsen van de woningen komen nabij de woningen. Wij houden ons aan de geldende parkeernormen.
Het plein vormt het hart van het plangebied. Hier komt ruimte om te spelen, ontmoeten en te verblijven. Er komt een terras bij het H.F. Wittecentrum waardoor het plein een levendige plek zal worden. De verdere details van het plein zijn verder uitgewerkt in het inrichtingsplan.
De skatebaan kan vanwege geluidsnormen niet worden ingepast op het groene buurtplein in het Nobelkwartier. Wij zijn daarom op zoek naar een alternatieve locatie voor de skatebaan. Meer informatie kunt u vinden op deze website.
Er wordt geen hondenuitlaatplaats aangelegd, maar er komen voldoende wandelroutes door en langs het plan, zoals de zone Biltse Rading. Daar kan uiteraard met de hond gewandeld worden.
Bij de uitwerking van het inrichtingsplan wordt het aandachtspunt van zo optimaal mogelijk behoud van bestaande bomen meegenomen. Dat zal niet bij alle bomen lukken. We proberen bij de uitwerking van de plannen hier wel zoveel mogelijk rekening mee te houden.
Ja, voor de brandweerpost wordt een locatie gezocht buiten het plangebied van het Nobelkwartier.
Ja, we houden bij de inrichting ervan rekening met het beheer. Dit doen we door van te voren na te denken over de verschillende plantsoorten die niet te veel onderhoud vragen. Na de inrichting van het groen wordt deze meegenomen in het reguliere gemeentelijke onderhoud.
Dat is een goed idee, het bevordert de bestuiving van vele planten. De mogelijkheden voor insectvriendelijke planten betrekken we bij de inrichting van de openbare ruimte.
Ja, voor de appartementen komen er ondergrondse afvalcontainers.
Hieronder ziet u een schatting van de huidige oppervlakte van de bomenkronen, bij oplevering in 2028, na 10 jaar en na 20 jaar.
De huidige situatie: 1.896,48m2 Opgeleverde situatie: 10.425,91m2 10 jaar (verwachting) 11.674,89m2 20 jaar (verwachting) 14.431,43m2
De woningen worden inderdaad gasloos uitgevoerd, volgens wet- en regelgeving.
De ambitie is een energieneutraal Nobelkwartier. Dit betekent dat de gebouwen hun eigen energie opwekken.
We willen van het Nobelkwartier een toekomstbestendige wijk maken. We nemen dit verzoek mee in de verdere planvorming.
Ja, eerst bouwen we de nieuwe sporthal. Daarna wordt de oude sporthal bij H.F. Witte en de gymzaal bij Marie Curieweg 1 gesloopt.
Er worden maximaal 108 nieuwe woningen en een nieuwe sporthal gebouwd. De voorzieningen binnen het H.F. Witte Centrum blijven gehandhaafd: sociale-culturele activiteiten en zalenverhuur.
Via deze website houden wij u op de hoogte voor de plannen aan de Marie Curieweg.
Bekijk hier de huisregels
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.