Na de centrale presentatie ging iedereen in groepen uiteen om een mening over de plannen te geven. Besproken werden de thema’s stedenbouw, mobiliteit, natuur en duurzaamheid en wijkidentiteit en voorzieningen. Voor wie er niet bij kon zijn: op donderdag 11 april kan iedereen van 15.00 tot 19.00 uur binnenlopen in het Informatiecentrum op de Julianalaan 1 om daar te reageren op de plannen.
Aanleiding
In de Spoorzone gaan we de woningen bouwen die we als gemeente zo hard nodig hebben. Gemikt wordt op 850 woningen voor starters op de woningmarkt met daarbij ook veel sociale huur, middenhuur en vrijesectorkoopwoningen. De nieuwe woningen kunnen het centrum van Bilthoven verder verlevendigen en meer klandizie opleveren voor de winkels en horeca. De inzet is om ten minste 50% van de huurwoningen en een deel van de betaalbare koopwoningen toe te wijzen aan mensen met een maatschappelijke binding aan De Bilt.
Veel groen
Groen is het verbindende thema in het ontwerp. De Spoorzone is nu het meeste versteende gebied van de gemeente, en dat gaat veranderen. Het idee is gevarieerde wijkjes te ontwikkelen, met appartementencomplexen los verspreid in het groen. Natuur draagt bij aan een prettige woon- en verblijfsomgeving. Het vergroot bovendien de biodiversiteit en helpt bij de opvang van stevige regenbuien en tegen hittestress.
Aansluiten bij De Bilt en Bilthoven
De stedenbouwkundige opzet, het ontwerp van de openbare ruimte en het architectonische beeld moeten aansluiten bij de stijl van De Bilt en Bilthoven. Tegelijk zal de Spoorzone een eigen, vernieuwend karakter krijgen, zodat de nieuwe wijk ook een antwoord geeft op actuele ontwikkelingen als kleinere huishoudens en minder autogebruik.
Driehoek
In de plannen krijgt De Driehoek, nu nog een parkeerterrein, een bebouwing die verwijst naar het centrum. De nieuwe bebouwing omarmt het tegenovergelegen Emmaplein, dat hierdoor transformeert tot een echt plein. Door het Emmaplein af te sluiten voor autoverkeer, ontstaat een prettig verblijfsgebied.
Timpe en Rembrandtlaan
De toekomstige bebouwing van de Timpe moet qua stijl gaan verwijzen naar de nabijgelegen villawijk. Gedacht wordt aan appartementencomplexen waarvan het ontwerp is geïnspireerd op villa’s maar met woningen in alle prijsklassen. Rondom de Rembrandtlaan komen de meeste woningen. Daar waar voldoende ruimte is, komt op gepaste afstand van de bestaande bebouwing één appartementencomplex van 7 en één van 9 verdiepingen. Doordat er wat meer de hoogte in wordt gebouwd, ontstaat ruimte voor meer groen en een wandelgebied met waterpartijen en wadi’s om het regenwater op te vangen.
Wandelen en fietsen stimuleren
In de nieuwe Spoorzone wordt wandelen en fietsen gestimuleerd, onder meer door de aanleg van nieuwe wandel- en fietsroutes en het verbeteren van bestaande routes. In het hele gebied is de auto te gast. Er komen faciliteiten voor autodelen. De OV-knoop wordt geoptimaliseerd, onder andere door het uitbreiden en verbeteren van het busstation.
Verder uitwerken
De door de projectgroep gepresenteerde plannen zijn ‘work in progress’. Ze hebben nog geen officiële status en zijn nog niet getoetst door de gemeenteraad en het college. De projectgroep gaat de plannen nog fijn slijpen, onder meer op basis van de reacties van inwoners en andere betrokkenen. Ook volgen er nog gesprekken met marktpartijen, corporaties, de NS, ProRail en de provincie. Volgens de huidige planning is er in mei een concept-gebiedsvisie en stedenbouwkundig plan gereed. In dat geval kan de raad eind juni een besluit nemen. Hierna kan worden begonnen met de ruimtelijke procedures.
Meer informatie
Bij Documenten staat een folder met een samenvatting van de plannen.