Het onderzoek is in juni en juli uitgevoerd via een online enquête onder het Inwonerpanel. Aan de leden zijn in tekst en beeld de hoofdlijnen van de voorlopige plannen voorgelegd die begin april op de gebiedsconferentie zijn gepresenteerd. De projectgroep Spoorzone gaat nu aan de slag om te kijken in hoeverre de onderzoeksresultaten aanleiding geven de huidige conceptplannen bij te stellen.
Betaalbaarheid woningen belangrijkst
Aan inwoners is een aantal aspecten van de voorlopige plannen voorgelegd met de vraag welke drie zij het meest belangrijk vinden. Het hoogst scoorden de betaalbaarheid van woningen (56%), een goede doorstroming van het verkeer (42%) en voldoende groen (42%).
Groen versus bouwhoogtes
Bij de plankaart van het gebied is gevraagd hoe belangrijk men groen in het gebied vindt. Bijna twee derde (61%) van de inwoners geeft aan dit heel belangrijk te vinden, 29% vindt dat een beetje belangrijk. In de conceptvisie wordt ook voorgesteld om op plekken waar dat kan wat hoger te bouwen, zodat er meer ruimte is voor een aantrekkelijke openbare ruimte en groen. Iets meer dan de helft van de inwoners (52%) vindt dat een goed idee, maar 27% van de respondenten vindt het belangrijker dat de gebouwen laag blijven.
Inrichting deelgebieden
In de voorlopige plannen is ook een voorstel opgenomen voor de inrichting van vijf deelgebieden: de Driehoek, Emmaplein, Timpe, Rembrandtlaan Zuid en Rembrandtlaan Noord. Een grote meerderheid vindt de voorlopige plannen een (zeer) goed idee. Over het voorstel om in het hart van de Rembrandtlaan Noord twee hogere appartementengebouwen te realiseren, zijn de meningen echter verdeeld: 49% van de inwoners vindt dat een goed idee, 48% vindt dat te hoog.
Zorgen over de parkeernorm
Een meerderheid van de inwoners staat achter het idee om in de Spoorzone geen winkels te laten bouwen. Er zijn echter wel zorgen over de voorgestelde parkeernormen. De meeste inwoners, 56%, vinden dat er dan te weinig parkeerplaatsen komen, wat zal leiden tot overlast van auto’s in de wijk. En 29% denkt dat de voorgestelde parkeernorm alleen haalbaar is met voldoende gelegenheid om te parkeren als je het centrumgebied wilt bezoeken.
Woonwensen
In het tweede deel van de enquête is inwoners gevraagd of ze zelf in de Spoorzone zouden willen wonen. Van de deelnemers had 18% hier wel oren naar, 61% niet. Inwoners die wel interesse hadden, konden aangeven naar welk type woning hun voorkeur uitging. Een groot koopappartement in de vrije sector bleek het meest populair met 41%. De andere woningtypen ontliepen elkaar niet veel in populariteit. Behalve een collectieve woonvorm of zorgappartementen waar een zorginstelling zorg levert; deze scoorden laag. Tot slot is de geïnteresseerden voorgelegd welke aspecten ze voor de woning essentieel vinden. Het hoogst scoort een eigen buitenruimte zoals een balkon of tuin.
Representatief
Van het panel hebben 538 leden de vragenlijst ingevuld, wat neerkomt op een responspercentage van 47%. DUO heeft ervoor gezorgd dat de resultaten representatief zijn voor de hele gemeente. Dit is gedaan door de antwoorden van ondervertegenwoordigde groepen ‘zwaarder' te laten meetellen. De volledige rapportage met onderzoeksresultaten staat onder documenten: rapportage DUO.